Apa yang kita tinggal??


MAKA KAMI, rakyat Malaysia, berikrar akan menumpukan seluruh tenaga dan usaha kami untuk mencapai cita-cita tersebut berdasarkan atas prinsip-prinsip yang berikut :

* KEPERCAYAAN KEPADA TUHAN
* KESETIAAN KEPADA RAJA DAN NEGARA
* KELUHURAN PERLEMBAGAAN
* KEDAULATAN UNDANG-UNDANG
* KESOPANAN DAN KESUSILAAN

Ikrar inilah yang kita lafazkan pada tiap2 hari Isnin di perhimpunan sekolah, dahulu.
Namun pada hari ini, ternyata semua adalah lafaz semata-mata.Tiada penghayatan.
Mungkin apa yang berlaku pada negeri Perak pada hari ini, atas provokasi dan mungkin sekali taktik mana2 pihak mahu mencetuskan suasan kurang senang di dalam negara, adalah satu petunjuk yang jelas.

Dimana kita tanpa raja?dimana kita tanpa Sultan di bumi Melayu?.
Ramai sudah menjadi Jebat di luar sana.Bezanya di negeri Perak pula.Sejarah di Melaka telah membuktikan, penderhaka tidak akan menang.

Sepatutnya bagi orang Melayu, kita wajib taat dan patuh pada Sultan, selagi tidak melangkaui batas agama.Sultan lambang Ketuanan Melayu.Kalau Ketuanan ini ditentang oleh orang2 Melayu sendiri, apa yang tinggal pada kita?Kita marah, kita sedih, tapi kita tidak harus menderhaka.Pasti ada jalan lain untuk membetulkan keadaan ini.Yang pastinya bukan jalan yang diambil oleh 'mereka2' ini.

- Kalau nak menurut biar berakal, kalau mengikut biar pintar -



2 comments:

  1. Anonymous Says:

    kalau sultan tak ikut undang2 perlembagaan camana? Nak dok diam je ke?

    Posted on 5:02 PM  

    Anonymous Says:

    sultan mane tak ikut undang2 dan perlembagaan?kalau nak diikutkan sejarah, sultan tak tertakluk mana2 perlembagaan kecuali majlis raja-raja.penjajah dah mansuhkan hak tu daripada sultan.takkan sekrang org melayu sendiri nak hilangkan kuasa sultan?

    fyi, sultan perak tak langgar mane2 perlembangaan kerana mmg hak dia nak bubarkan DUN atau tidak.if he said NO, so ikut sahaja.Kalau tak setuju dengan keputusannya, ada cara lain untuk menukar kerajaan.Bukan dengan menyalahkan sultan.

    Posted on 11:45 AM